ویتامین D و استرادیول به محافظت در برابر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت در زنان یائسه کمک می کنند

12 ژوئن 2019 - در حال حاضر نتایج مصرف ویتامین D و استروژن در بهبود سلامت استخوان در زنان به خوبی مستند شده است. یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که این ترکیب مشابه می تواند به جلوگیری از سندرم متابولیک نیز کمک کند. سندرم متابولیک مجموعه ای از شرایطی است که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، و دیابت را افزایش می دهد.

نتایج این تحقیق در مجله ی Menopause، که مجله انجمن یائسگی آمریکای شمالی(NAMS) است بصورت آنلاین منتشر شده است.

سندرم متابولیک به عنوان یکی از نگرانی های مهم بهداشت عمومی مطرح است که 30 تا 60 درصد زنان یائسه در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. پیشرفت چاقی شکمی که منجر به سندرم متابولیک و به دنبال آن بیماری های قلبی می شود به طور قابل توجهی با بالا رفتن سن زنان افزایش می یابد و به نظر می رسد که به طور مستقیم با قطع استروژن در زنان یائسه مرتبط است. این موضوع باعث شده است که برخی از محققان درمان با استرادیول را برای زنانی که کمتر از 6 سال از یائسگی آنها می گذرد، به عنوان ابزاری برای پیشگیری از بیماری های قلبی پیشنهاد کنند.

به طور مشابه، ویتامین D با چندین نشانگر سندرم متابولیک، از جمله چاقی، هایپرگلایسمی، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 ارتباط دارد. در یک مطالعه ی پیگیری به مدت 20 سال مشخص گردید که مصرف مکمل ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک همراه است.

از آنجایی که منافع سینرژیک(هم افزایی) ویتامین D و استروژن در حال حاضر برای بهبود سلامت استخوان در زنان مستند شده است، محققان چینی در مطالعه ی اخیر فرض کردند که ترکیب این دو ممکن است تاثیر مشابه ای بر سندرم متابولیک بر جا گذارد. در این مطالعه ی مقطعی 616 زن یائسه در سنین 49 تا 86 سال شرکت کردند. این افراد در ابتدای تحقیق استروژن و ویتامین D یا کلسیم مصرف نمی کردند.

نتایج این تحقیق نشان داد که به طور خاص، ویتامین D بالاتر با مشخصات لیپیدی، فشار خون و سطح گلوکز مطلوب تری همراه است و استرادیول بطور منفی با کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون ارتباط دارد. این نتایج نشان دهنده ی نقش سینرژیک کمبود ویتامین D و استرادیول در ایجاد سندرم متابولیک در زنان یائسه و وجود یک رابطه ی مثبت بین ویتامین D و استرادیول است.

دکتر JoAnn Pinkerton مدیر اجرایی NAMS می گوید: در این مطالعه ی مقطعی، پایین بودن غلظت استرادیول، خطر سندرم متابولیک را در زنان یائسه ای که با کمبود ویتامینD مواجه بودند، افزایش داد. انجمن اندوکرینولوژی توصیه می کند که میزان ویتامین D در زنان یائسه به میزان 30 نانوگرم در میلی لیتر باشد. در مورد این که میزان کافی ویتامینD باعث افزایش مزایای قلبی عروقی غیر اسکلتی یا مزایای شناختی می شود، اختلاف نظرهایی وجود دارد و برای دستیابی به پاسخ این سوال، باید در انتظار کارآزمایی های بالینی تصادفی بعدی بود.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2019/06/190612095808.htm